lördag 28 september 2013

Ikaros

Folk säger ibland till mig att jag borde skaffa mig mål
Som att det skulle vara lättare för mig att hantera tillvaron då 
I all välmening
Goda råd 
Ytterst sällan är dem dyra
Folk sprider dem omkring sig som skräp

Jag älskar att prata om livet 
Jag älskar att inspireras av andra 
Höra hur de tänker
Resonerar 
Fungerar
Nya infallsvinklar föds
Visst behöver man testa sig själv och sina övertygelser 
Omvärdera
Utvecklas

Mål har aldrig varit för mig 
Inte i den meningen 
Jag kan inte fästa min blåögda blick på en punkt och se resten bara i periferin

Jag kan avundas dem som helhjärat går in för en enda sak 
Som vetat vad de vill bli eller åstadkomma sedan de var små 
Och sen bara gått så rakt som möjligt åt det hållet

Jag inbillar mig att det är enkelt - att kunna se vart vägen bär
Eller åtminstone var den slutar 
Mitt liv känns nämligen lite väl ovisst ibland....
Samtidigt som jag kittlas av att det kan bli precis hur som helst

Jag vill och förmår inte låsa mig 
De gånger jag försökt har jag inte hittat några mål meningsfulla nog ändå

Folk tycker ofta att det låter hemskt när jag säger att jag aldrig sett någon mening med livet 
Det har skrämt mig lite att känna så också
På senare år, kanske egentligen bara det senaste har jag insett att leva, känna livet är det enda jag vill göra av tiden på jorden
(precis på det sätt som jag skrev sist)

För att känna mig levande behöver jag vara helt närvarande och fri att följa lusten när infallen kommer. Vart det än leder mig. 
Genvägar. Senvägar. Omvägar.
Jag kommer fram ändå. 
Ibland på ställen jag vill stanna. Andra gånger inte

I den totala friheten 

När folk pratar pengar, karriärmål, rädsla att bli ensam
Om hur mycket de jobbar - som att det vore något att se upp till 
Om hur de söker kärlek
Eller vad som helst
Tänker jag oftast bara - så meningslöst
Det finns så mycket som försakas 
Det spelar ingen roll om man älskar sitt jobb .....

Men det är jag
Jag jobbar också för mycket -men är inte nöjd med det
Längtar efter trygghet -men kan inte jaga den 
Jag hittar den
Eller så hittar den mig
Förr eller senare

Har ni tänkt på att man bara jagar sådant som vill komma undan?
Jag vill inte ha något som försöker fly mig 
Jag vill leva i harmoni med min helhet

Jag rekommenderar inte att man ska göra sig av med målsättningar
Hur skulle det se ut om ingen ville någonstans
Jag försöker inte peka med hela handen eller säger att folk borde 
Varken det ena eller det andra
Vi är olika....och tur är det

Jag menar bara att mål inte är för alla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar