fredag 15 februari 2013

nog

nu vill jag inte vara förkyld mer.
jag känner mig grå.
ful.
slapp.
gammal.
obekväm.
uttråkad.
trött.

roar mig med att läsa kommentarsfältet på jonas coltings blogg.
inlägget angående att dietister borde skämmas
(flödar omkring på fb om ni inte sett det)

spännande med människor som kastar sten i glashus.
han kanske bara gillar tinder-regn?

vem som är minst "ödmjuk" och mest etsad i sin övertygelse om att ha "en enda sanning", colting eller dem här illvilliga dietisterna kan man fundera på.....

det finns mycket intressant där bland dem 300 kommentarerna. 

beteenden. 
kryddade eller okryddade egna utsagor. (vem vet?)
teorier. påhopp. klappar på ryggar..

och så anhängarna. fansen. 
vilka är dessa människor? 
har de själv läst några studier någonsin? 
granskat dem kritiskt? 
träffat en dietist? 
eller tycker dem bara att jonas är cool och köper allt han säger? 
är det kanske så befriande att definiera sig med en grupp att man hämningslöst sluter upp och  kastar dynga på en hel yrkeskår?
eller har alla faktiskt negativ erfarenhet
jag blir så nyfiken.

finns mycket att säga.
men jag är som sagt trött och förkyld.

men har jag inte skrivit om det förr?
att fler än en väg leder till rom? 
att jorden inte är platt. 
imorgon kanske den är fyrkantig?
& att råd som inte efterlevs självklart är helt effektlösa oavsett vilka råd det är? 

individualiserat, förändringsfokuserat, resultatinriktiat, evidensbaserat, och person-centrerat. 
det är så vi jobbar. i slutändan är det alltid upp till individen. 

sen kan man bemöta allt med "det tror jag inte på". det tycker jag är roligt. 
eftersom att alla har rätt att tro precis vad dom vill. 
när några dietister där bland kommentarerna försöker redogöra för det faktiska läget. 

visst får jag en bild av hur den här mannen tror att vi jobbar. 
det är dock lite oklart vilka (massor?) felbehandlade människor han pratar om. 

vilka dietister han sett arbeta. 
vilka kurser på dagens dietistutbildningar han tittat på.
eller så. 
det är däremot tveklöst så att han har missförstått något.

dessutom verkar han mest arg. 
för ilskans egna värdes skull.

känslan är att det där inlägget handlar om helt andra saker än det utger sig för att göra. 
skickligt säljande. det blir lite synd om dem som köper sådana grisar i säckar

det finns inom alla yrkeskategorier fel personer på fel plats.
men att dra alla över en kam. 
debatt är väldigt roligt. 
i ordets rätta bemärkelse. 
tråkig attityd är tråkigt. 



detta är dagens tidning. 
hur många har i själva verket träffat en dietist? 
vem ger kostråd i vård och omsorg och vilken kompetens har dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar