fredag 8 februari 2013

den där oväntade vänskapen

han ringer mig nästan varje dag
fortfarande
han är klok under ytan 
vacker
aldrig hade jag tänkt att vi kunde bli vänner

när folk talar med mig om oss så är det som om dem inte fattat någonting
som att det i den oinvigde betraktarens ögon var något
som för mig inte alls känns igen

som om vi delat hemligheter 
han och jag alltså
eller också inbillar jag mig det
jag vill ju att allt sådant ska vara antingen
helt på lek eller poetiskt speciellt
lekar och poesi är vackert
det är så svårt att stå ut med mittemellan

svart eller vitt
inga nyanser

ni vet hur jag brukar säga att man känner
direkt. 
att vissa känslor inte kan växa fram?
ska jag modifiera mig vill jag frotfarande påstå
att man inte kan odla känslor med vilja och förnuft
men möjligtvis växer dem fint med en hel del motvilja.

för tillslut stod vi där 
redo att kapitulera

en blandning av separationsångest och nostalgi
han ringer fortfarande 
nästan varje dag
kanske var vi aldrig kära i varandra
men vi blev kanske vänner
kanske sådär på riktigt 
på insidan av helt andra murar än dem som skyddar mig nu

ibland glömmer man att stanna upp
jag har mycket tid till sådant nu
betänkande
filosoferande

& ikväll kom jag att tänka på det
det är exakt ett år sen vi drog igång den resan
en uttråkad kväll 
när vi ljög om att vi köpt en soffa ihop
för en kille som en gång söp ihjäl sig och var kliniskt död i några minuter

hur hela min värld förändrats nu
& hur det enda som förändrats i er är att jag åkt
the show must go on 
& jag tänker att det kommer bli glesare mellan samtalen 
att minnet av min närvaro bleknar för er där hemma
helt naturligt
medan ni är som frusna i tid för mitt inre 
om det är allt jag har att relatera till

jag skapar ett till liv 
byter inte ut 
slutet på resan
början på en ny

något att hålla i 
här på min ö
en tillvaro
som jag kan äga
min nutid är här
här.
på obestämd tid

tillåter inte mina tankar att segla
men dem flyr upp längs kusten ibland






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar