söndag 27 januari 2013

vågorna gungar mig

eller roar mig.
eftersvallet av den så kallade debatten om 'träningshets' och 'facebook-statusar'.
& egentligen vill jag väl inte dra i den tråden.
men har såklart svårt att låta bli.

jag kan undra över vem som känner sig hetsad? och varför?
men jag kan också undra över varför man postar exakt all sin träning på facebook?
gärna tillputsad och klämkäck.
för vems skull tränar man?

för jag kan se vad hon menar. hon den där kvinnan som drog igång alltihop.
även om jag inte alls blir upprörd på det sättet.
eller känner mig hetsad för den delen.
mer som att den typen av statusar känns sorgliga på något vis.....
& att det skulle vara ohälsosamt att träna är ju ett skämt i sammanhanget.

i en perfekt värld vore det inte anmärkningsvärt att människor tränar flera gånger i veckan.
i den perfekta världen skulle problemet med sk. 'skryt-statusar' inte finnas
den lilla grupp som postar otaliga träningspass på fröken-duktig-vis skulle förmodligen inte se tjusningen i det.
eller också skulle alla börja posta och lika fort skulle alla tröttna.

det är rekommenderat att vi rör på oss. minst 30 min/dag utöver vardagsmotion.
stillasittande och ohälsa kopplat till övervikt är ett problem.

om arbetsgivare vill uppmuntra/underlätta att vi möter detta.
är det väl fullt förståeligt? pigg och frisk personal ger god arbetsmiljö.
i tidsbristens och 'livspusslens' sverige borde man väl ha vett att vara tacksam?
för visst förstår vi att det inte är ett självklart nöje för alla.
ta de chanser du får. när någon pushar på om det är svårt att göra det själv.

sociala medier är väl lika fantastiska som farliga.
vi håller kontakt med varandra land och rike runt.
kan dela med oss av vardag glädje och sorg.
i all hast. stå varandra nära på avstånd.
jag tycker det är fint.

'inspireras' vs. 'hetsas' är väl frågan.
en skara på 25 personer ser sällan med samma ögon på en och samma situation.
vilken infallsvinkel väljer man? kan man testa en annan än den spontana?

& om man nu väljer att inte träna.
(av förhoppningsvis någon bättre anledning än att det skulle vara ohälsosamt....)
kan man inte bara vara nöjd med sitt val?

det är med vi vs. dem.
bättre vs. sämre. 
wtf?

träna lite. mycket. eller mittemellan.
gör det för att du älskar det.
eller för att du vet att det är bra för dig.
to each is own! 
peppa. inspirera. uppmuntra.sprid glädje!
men. se aldrig ner på någon som väljer annorlunda.

så länge man själv är nöjd. 
och om man inte är det jobbar på förändring.
who cares vad alla andra gör?

status-rader går att blockera.
synsätt går att välja.
förändringar kan börja idag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar