onsdag 20 februari 2013

jag hamnar i många sammanhang
men nya människor
individer
och grupper.

jag observerar
analyserar funderar
beteenden och företeelser
egna och andras

jag är som ni vet sedan tidigare
också en jävel på att vrida mig själv ur led för att alla ska vara 'nöjda'
eller kanske för att jag tror att dem annars blir missnöjda 
(vilket förmodligen är en helt fri fantasi även om jag aldrig aktivt tänker så. men inaktivt vad det verkar)
är alla nöjda är anna nöjd.
eller?

det är oftast inget besvär detta vridande
och lika ofta sker det helt omedvetet
lite som en irriterande reflex 

man kan låtsas att
omtänksamheten, hjälpsamheten, samarbetsviljan 
bara är positivt. det gör folk gärna
det låter som fina ord
men det är fel
för mycket av ingenting är bra

om man tänker på det lite logiskt och resonabelt
inser man flera saker:

vissa människor vill inte bli nöjda
vissa människor förväntar sig saker av andra 
som dem aldrig skulle förvänta sig av sig själva
medan vissa förväntar sig bra mycket mer av sig själva 
än dem någonsin skulle begära av andra
man är heller inte så jäkla inflytesrik och betydelsefull
att man kan få flera världar att gå under
bara genom att inte vara tillgänglig exakt hela tiden


jag må alltså kliva av den höga häst jag inte visste att jag red på
för att inte rida in i några murade väggar ni vet

hur roligt det än är
så är det farligt
jag har gapat över mycket förr
det är svårt att lära sig
när man har kul. säg inte nä säg jääää!
det vore såklart lättare om det var trist.

men.
folk kan börja ta beteendet förgivet
här skall ingen tas för givet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar