onsdag 27 februari 2013

vvg

utmana sina egna tankar.
inse saker om sig själv. 

orsaker och samband. 
se mönster. 
testa nya vägar. 

det är något provocerande och sorgligt som försvarar sina (enligt egen utsago) mindre bra sidor med. 
sån är jag. eller. jag bara är sån
punkt. 
acceptera. 
ja jo visst. 

frågan är om man då menar att man vill vara sån? 

en sån som kanske blir arg för vissa saker. 
eller beter sig på ett visst sätt. 
i givna situationer. 

frågar man sig aldrig varför man blivit sådan?
eller om man skulle kunna vara på något annat sätt?

förändring kräver jobb. 
visst. det kan ju vara enklare att bara förvänta sig att allt ska vara som det alltid varit. 
bekvämt att intala sig att det ligger bortom den egna kontrollen.

vissa saker vi jobbar på lyckas vi inte skola bort. 
det är väl så att hur mycket vi kan förändra våra egenskaper beror på våra genetiska förutsättningar. 
vi kanske inte kan gå från svart till vitt.
 men vi kanske kan vandra en bit på gråskalan. 

mycket tankar på sådant nu.
människors ovilja att ta ansvar för sig själv och varandra för den delen. 

jag blir provocerad av mycket. 
idag mest ord: perfekt. bra. dåligt. klok. duktig. 

alla. ja i princip alla vårdgivare här använder ordet klok i beskrivningar av människor.
jag är livrädd att smittas av detta. ni vet hur man snappar upp...... 
subjektiva bedömningar. 
hur tar man sig rätten att avgöra sånt. 
klok. inte klok. bra beteende eller dåligt beteende. 

döma eller dömas.

funderar i min tur mycket på varför jag blir provocerad. 
vad tror ni? psykologisera mig gärna.

ni vet att jag har en rastlöshet att jobba med. 
en sådan som förmodligen aldrig helt kommer skifta färg. 
men den byter nyans ibland. 
jag ignorerar den inte. och accepterar den heller inte i sin råa form. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar